Lifehacking

Hudba nie je len koníček. Naučte sa rozpoznať ten správny rytmus pre vás

Hudba nie je len koníček. Naučte sa rozpoznať ten správny rytmus pre vás. Magazín Sueddeutsche.de priniesol zaujímavý report, ktorý hovorí o pozitívnom vplyve hudby na ľudský organizmus.

V  prípade potreby poskytnúť niekomu prvú pomoc formou masáže srdca, nám správna hudba môže pomôcť zachrániť život. Nemocnica Presbyterian Hospital v New Yorku zverejnila na Spotify zbierku piesní v tempe 100 až 120 úderov za minútu (bpm), ktoré predstavujú odporúčanú frekvenciu pre kompresiu hrudníka. Medzi nimi sú skladby ako Stayin ‚Alive od Bee Gees, Dancing Queen od ABBA, Sweet Home Alabama alebo Girls Just Wanna Have Fun.

Hudobný zoznam tejto newyorskej nemocnice nie je jediný, ktorý je určený pre naše zdravie. Spoločnosť Spotify poskytuje zoznamy skladieb, ktoré boli navrhnuté pod dohľadom psychológov a terapeutov. Napríklad doktor David M. Greenberg, hudobný psychológ na University of Cambridge a City University v New Yorku, vybral len piesne s pozitívnymi textami a tempo medzi 100 a 130 bpm. Skladby s takýmto tempom sú vhodné napríklad ako budík pri prebúdzaní. Jedinec by sa mal postupne prebrať a začať deň dobre naladený.

Pozitívne hudobné účinky boli preukázané aj v prípade kardiovaskulárnych ochorení

Nie je žiadnou novinkou, že hudba má pozitívny vplyv na našu psychiku a telo. Môže zlepšiť náladu pomôcť pri bolestiach, pretože ovplyvňuje srdcovú frekvenciu, krvný tlak, frekvenciu dýchania, svalové napätie a rovnováhu hormónov. V kardiológii sa hudba používa na zníženie rizika opätovného infarktu. Profesor Hans-Joachim Trappe z Ruhr-Universität Bochum napríklad svojim srdciarom odporúča klasickú hudbu. Dvakrát denne po dvanásť minút tejto hudby postačuje na zníženie krvného tlaku a na dosiahnutie zdravšieho srdcového rytmu. V prípade záchvatu paniky si aj my sami môžeme pomôcť výberom vhodnej hudby. Existuje zoznam skladieb pod názvom Your Science-Approved Anti-Anxiety Playlist od spoločnosti Spotify dokázal, ktorý pomáha znižovať krvný tlak, hladinu kortizolu a spomaľovať búšenie srdca.

Piesne, ktoré poznáme, no netušili sme, aké vedie byť nápomocné

Zvukoví terapeuti na Britskej akadémii zvukovej terapie dokonca dokázali vytvoriť pieseň, ktorá je považovaná za najviac relaxačnú pieseň na svete. Je tak relaxačná, že sa neodporúča počúvať pieseň počas jazdy. Skladba Weightless od Marconi Union sa pomaly spomaľuje zo 60 na 50 bpm. Kombinácia harmonických intervalov, burácania, bzučania, gongov a budhistického spievania poskytuje hlbokú relaxáciu a poslucháča stavia do stavu podobného tranzu. Neexistujú žiadne opakovania, takže mozog sa môže vypnúť a už sa nesnaží predpovedať, čo sa bude diať ďalej.

Funguje to aj opačne. Pri hudbe platí, že rýchlejší rytmus dostane telo do pohybu. Napríklad v starovekom Grécku hudba hrala počas olympijských hier, s cieľom zvýšiť výkonnosť športovcov. Doktor Costa Karageorghis, športový psychológ na londýnskej univerzite Brunel, našiel skladby s vhodným rytmom použiteľné pre rôzne druhy aktivít, čím dokázal zlepšiť výkon približne o 15 %. Po skončení aktivít sa účastníci cítili menej vyčerpaní. Skladba Runnin ‚od Naughty Boy, Beyonce&Arrow Benjamin (140 bpm) sú skvelé na to, aby bežci bežali rýchlo, a na záverečný šprint psychológ odporúča skladbu Run With The Wolves od Prodigy (166 bpm).

V prípade, že spoznáte ten správny rytmus, viete zvýšiť kvalitu svojho života vo viacerých smeroch.

Zdroj: sz-magazin.sueddeutsche.de, úvodný obrázok: pixabay.com

Ukáž viac

Podobné články

Close
Close