Veda

Aký je v skutočnosti účinok svetla na naše fyzické a psychické zdravie?

Svetlo je pre nás životne dôležité a umožňuje oveľa viac než len dobré videnie. Ovplyvňuje bunky ľudského tela, produkciu hormónov, výkon a pohodu. Slnečné svetlo hrá v priebehu dňa osobitnú úlohu. Ovplyvňuje náš denno-nočný rytmus a povie telu, kedy sa zobudiť a byť aktívny, alebo kedy je čas na regeneráciu.

Rokmi sa ľudia prispôsobili prirodzenému rytmu deň-noc ako hodiny. Preto sa vyvinul cyklus spánku a bdenia, ktorý trvá približne 24 hodín. Tento cyklus ovplyvňuje celý rad biochemických procesov, ako je produkcia hormónov, funkcia orgánov a svalov, srdcový tep, funkcia obličiek, telesná teplota, nálada alebo psychický a fyzický výkon. V tejto súvislosti sa hovorí aj o vnútorných hodinách. Táto riadiaca jednotka beží automaticky a nezávisle od vonkajšieho prostredia v 24-hodinovom rytme. Ak sú naše vnútorné hodiny ovplyvnené nočnými zmenami alebo nesprávnym osvetlením, môže to mať negatívny vplyv na naše fyzické a duševné zdravie, predovšetkým v podobe náladových porúch, porúch spánku alebo ťažkostí so sústredením a to sú len niektoré z možných následkov.

Ohrození sú najmä ľudia pracujúci v noci za nevyhovujúcich svetelných podmienok

Aké množstvo svetla nás počas dňa zasiahne, sa prejavuje nielen v dennom rytme, ale aj v priebehu ročných období. Keď sa dni zreteľne skrátia a sú od jesene sychravejšie, mnohí ľudia reagujú pochmúrnou náladou. To platí najmä pre zamestnancov, ktorí chodia do práce v tme, pracujú na pracovisku s nízkym prirodzeným svetlom a v tme sa vracajú domov. Vzhľadom k tomu, že dostávajú nižšiu dávku slnečného svetla, telo tiež uvoľňuje menej serotonínu a zároveň zvyšuje produkciu hormónu melatonínu. U niektorých ľudí sa nedostatok svetla môže dokonca rozšíriť na poruchu, ktorá sa bežne označuje ako zimná depresia. Výsledkom môže byť obmedzenie kvality života, znížený pracovný výkon alebo dokonca zdravotné postihnutie. Mnoho ľudí pracuje v miestnostiach s malým alebo žiadnym prirodzeným denným svetlom. Bežné umelé svetlo, takzvané neónové osvetlenie, ktorému sú často vystavení, len veľmi obmedzene zodpovedá optickým a biologickým požiadavkám človeka. Aj keď nie všetci pracujú v takýchto podmienkach, niektorí doma často trávia dlhé hodiny v umelo osvetlených izbách. Nedostatok denného svetla a nedostatok nočnej tmy môže často narušiť naše vnútorné hodiny. Tým sa zvyšuje riziko únavy, problémov so zaspávaním, nedostatku energie, depresie, porúch príjmu potravy, ťažkostí s koncentráciou a nehôd.

Výber vhodného umelého osvetlenia je pre naše zdravie nesmierne dôležité

V záujme ochrany zdravia a podpory výkonu by mali mať obytné priestory a pracoviská dostatok denného svetla. V prípade potreby by malo byť osvetlenie miestnosti doplnené umelým svetlom, ktorého dynamika musí byť čo najviac založená na podmienkach denného svetla. Najmä teplota farby ako aj intenzita osvetlenia by mali sledovať prirodzený priebeh dňa. Je potrebné sa vyhnúť umelému svetlu s vysokým obsahom modrej farby. To platí aj pre televízory a počítačové monitory, ktoré zvyčajne vyžarujú modré svetlo. Ak túžite po hlbokom spánku a uvoľnení počas noci, mali by ste sa vzdať svetelných zdrojov s modrými spektrálnymi zložkami niekoľko hodín predtým, než pôjdete do postele, pretože majú aktivačný účinok a rušia uvoľňovanie spánkového hormónu melatonínu.

Zdroj: www.lia.nrw.de (tlačová správa)

Tagy
Ukáž viac
Close
Close